Zadanie 1 Spośród podanych państw wybierz tylko te, które rozwijały się w czasach starożytnych.
Zadanie 2 Światu starożytnemu zawdzięczamy wiele ważnych osiągnięć cywilizacyjnych. Wybierz je spośród podanych niżej i przyporządkuj odpowiednim państwom wymienionym w zadaniu 1.
Źródło numer 3 "To owalny rzymski teatr Flawiuszów [...]. Na inaugurację Tytus przygotował walki gladiatorów i polowanie na dzikie zwierzęta [...]. W pier-wszych wiekach chrześcijaństwa zginęło tu bardzo wielu chrześcijan".
Źródło numer 4 "Wodociąg, kanał podziemny, naziemny lub wzniesiony na arkadach doprowadzający wodę z odległych źródeł rurami".
Źródło numer 5 "Posąg kobiecy występujący w budowlach porządku jońskiego jako podpora zamiast kolumny".
Źródło numer 6 "Pomnik w kształcie łukowo sklepionej bramy z jednym przejściem głównym".
Zadanie 3 Źródła 2, 3, 4, 5 i 6 opisują znane zabytki starożytności. Przyporządkuj zdjęcia do każdego opisu i określ, co przedstawiają.
Zadanie 4 Wykorzystując podane przez nas podpowiedzi i własne wiadomości, ułóż krótką notatkę biograficzną dotyczącą jednego z najbardziej znanych twórców greckich. Iliada, Odyseusz, wojna trojańska, Homer, Odyseja, Itaka, śpiewak, epos
Zadanie 5 Winicjusz sądzi że:
religia chrześcijańska jest gorsza niż religia starożytnego Rzymu; bogowie rzymscy wobec Boga chrześcijan tracą swą moc i znaczenie; najwyższy czas zmienić religię.
Zadanie 6 Oceń prawdziwość lub fałszywość podanych niżej twierdzeń związanych z religiami cywilizacji starożytnych (wybierając literę P lub F).
A. Religie Greków i Babilończyków należą do politeistycznych. P F B. Kodeks Hammurabiego jest egipskim zbiorem prawd moralnych.P F C. Faraon był ziemskim wcieleniem boga Re.P F D. Bogowie greccy podobni są do ludzi, rządzą nimi podobne namięt-ności.P F E. Biblia opisuje między innymi wędrówkę Palestyńczyków do Ziemi Obiecanej.P F
Zadanie 7 Wyjaśnij znaczenie i pochodzenie podanych niżej związków frazeologicznych:
A. "dojść po nitce do kłębka" B. "chodzić od Annasza do Kajfasza"
Zadanie 8 Wyobraź sobie, że przeniosłeś się w czasy starożytne i stoisz na Forum Romanum. Kogo z pewnością byś tam nie spotkał? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. a. niewolnika b. senatora c. patrycjusza d. rycerza e. legionisty f. hoplity Zadanie 9 Opowiedz w czterech zdaniach legendę o powstaniu Rzymu. Zadanie 10 Wypisz chronologcznie trzy wydarzenia z historii starożytnej Grecji i trzy dotyczące starożytnego Rzymu. Grecja: 1. Rok: Wydarzenie: 2. Rok: Wydarzenie: 3. Rok: Wydarzenie: Rzym: 1. Rok: Wydarzenie: 2. Rok: Wydarzenie: 3. Rok: Wydarzenie: Źródło numer 8 "Kreon Wszystkie pragnienia w tym jednym zawarłem. Przodownik chóru O nic nie błagaj, bo próżne marzenia, By człowiek uszedł swego przeznaczenia. Kreon Wiedźcie mnie, sługi, uchodźcie stąd ze mną, Mnie, który syna zabiłem wbrew woli I tamtą. Biada! Aż w oczach mi ciemno [...]. Chór Nad szczęścia błysk, co złudą mar Najwyższy skarb - rozumu dar. A wyzwie ten niechybny sąd, Kto bogów lży i wali rząd. I ześlą oni swą zemstę i kary Na pychę słowa w człowieku. I w klęsk odmęcie - rozumu i miary W późnym nauczą go wieku". Sofokles, Antygona Zadanie 11 Temat Antygony (całego utworu) można streścić w zdaniu: a. Narzeczony Antygony pokonuje wszelkie przeciwności, aby spodo-bać się jej rodzinie. b. Antygona sprzeciwia się woli Kreona i postanawia wyjść za Hajmona. c. Problem utworu dotyczy konfliktu między prawem ludzkim i boskim związanym z grzebaniem zmarłych. d. Siostra Antygony, Ismena, pomaga Kreonowi odwrócić losy wojny trojańskiej. Zadanie 12 Dokończ zdanie: Pieśń chóru w przytoczonym fragmencie Antygony głosi, że... Zadanie 13 Mówiąc "syna zabiłem wbrew woli i tamtą", Kreon ma na myśli: a. Hajmona i Ismenę; b. Hajmona i Antygonę; c. Tyrezjasza i Antygonę; d. Tyrezjasza i Ismenę Zadanie 14 Antygona jest utworem scenicznym. Opisz w kilku zdaniach, jak działała instytucja teatru w starożytnej Grecji. Zadanie 15 W przytoczonym fragmencie tragedii jest mowa o zemście bogów na tym, kto sprzeciwi się ich woli. Spośród podanych niżej bohaterów mitologicznych wybierz tych, którzy doświadczyli na sobie zemsty bogów. a. Herakles b. Odys c. Achilles d. Syzyf e. Prometeusz f. Tantal Zadnie 16 Które z podanych wyrazów polszczyzna zawdzięcza językom starożytnym? a. aktor b. anatomia c. olimpiada d. komputer e. senat f. film g. trener h. gimnastyka Zadanie 17 Pierwsze dwa wersy w wypowiedzi chóru to: a. zdanie pojedyncze; b. równoważnik zdania; c. zdanie złożone z podrzędnym przydawkowym
Zadanie 9 Opowiedz w czterech zdaniach legendę o powstaniu Rzymu.
Zadanie 10 Wypisz chronologcznie trzy wydarzenia z historii starożytnej Grecji i trzy dotyczące starożytnego Rzymu.
a. Narzeczony Antygony pokonuje wszelkie przeciwności, aby spodo-bać się jej rodzinie. b. Antygona sprzeciwia się woli Kreona i postanawia wyjść za Hajmona. c. Problem utworu dotyczy konfliktu między prawem ludzkim i boskim związanym z grzebaniem zmarłych. d. Siostra Antygony, Ismena, pomaga Kreonowi odwrócić losy wojny trojańskiej.
Zadanie 12 Dokończ zdanie: Pieśń chóru w przytoczonym fragmencie Antygony głosi, że...
Zadanie 13 Mówiąc "syna zabiłem wbrew woli i tamtą", Kreon ma na myśli:
a. Hajmona i Ismenę; b. Hajmona i Antygonę; c. Tyrezjasza i Antygonę; d. Tyrezjasza i Ismenę
Zadanie 14 Antygona jest utworem scenicznym. Opisz w kilku zdaniach, jak działała instytucja teatru w starożytnej Grecji.
Zadanie 15 W przytoczonym fragmencie tragedii jest mowa o zemście bogów na tym, kto sprzeciwi się ich woli. Spośród podanych niżej bohaterów mitologicznych wybierz tych, którzy doświadczyli na sobie zemsty bogów.
a. Herakles b. Odys c. Achilles d. Syzyf e. Prometeusz f. Tantal
Zadnie 16 Które z podanych wyrazów polszczyzna zawdzięcza językom starożytnym?
Zadanie 17 Pierwsze dwa wersy w wypowiedzi chóru to:
a. zdanie pojedyncze; b. równoważnik zdania; c. zdanie złożone z podrzędnym przydawkowym