Opis książki:
Obejrzyj książkę
Książka jest zbiorem materiałów pomocniczych mających na celu przygotowanie maturzystów do części pisemnej egzaminu zewnętrznego z języka polskiego przeprowadzonego zgodnie z zasadami nowej matury, obowiązującymi od 2005 roku. Teksty do poziomu podstawowego (arkusz I) zostały wybrane z uwzględnieniem podstawy programowej. W poziomie rozszerzonym (arkusz II) znalazły się utwory wykraczające poza podstawę, których również można się spodziewać na egzaminie maturalnym.
Spis treści
Wstęp
Poziom podstawowy
Przykład 1. Poziom podstawowy (arkusz I)
Żegnajcie wyspy!, Czesław Miłosz
Obraz króla i szlachcica w satyrze
Do króla - dokonaj interpretacji wiersza I. Krasickiego
Śmierć a los żyjących - interpretacja wiersza
Kot w pustym mieszkaniu Wisławy Szymborskiej
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 2. Poziom podstawowy (arkusz I)
Śmierć bez pogrzebu, Igor T. Miecik
Modlitwa tułacza - rozwiń temat na podstawie wierszy
Moja piosnka (II) C.K. Norwida i
Hymn (Smutno mi, Boże) J. Słowackiego
Dwa sposoby literackiego kreowania heroizmu - interpretacja porównawcza fragmentów
Nad Niemnem E. Orzeszkowej
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 3. Poziom podstawowy (arkusz I)
Olimpijskie zabawy, Czesław Miłosz
Obywatelska i patriotyczna refleksja w wierszach W. Potockiego - rozwiń temat w oparciu o utwory
Nierządem Polska stoi oraz
Pospolite ruszenie
Obraz wsi i jej mieszkańców w literaturze - analiza i interpretacja porównawcza
fragmentów
Chłopów W. Reymonta i
Ferdydurke W. Gombrowicza
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 4. Poziom podstawowy (arkusz I)
Taneczny implant, M. Łukaszewicz
Odwołując się do wybranych fragmentów
Potopu i znajomości całego dzieła oraz kreacji Kmicica i Radziwiłła, wyjaśnij istotę manipulacji językowej
Uniwersalność poezji - rozwiń temat dokonując interpretacji i analizy
wiersza J. Tuwima
Rzecz Czarnoleska
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 5. Poziom podstawowy (arkusz I)
Rzymski profil, Z. Pietrasik
Motyw danse macabre w średniowieczu i współcześnie - porównaj kreacje śmierci zawarte w
Rozmowie Mistrza Polikarpa ze śmiercią oraz w
Wywiadzie M. Białoszewskiego
O różnych sposobach umierania w czasach nieheroicznych - rozwiń temat
w oparciu o fragmenty
Zdążyć przed Panem Bogiem H. Krall
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 6. Poziom podstawowy (arkusz I)
Dwie nogi i koniec, K. Janowska
Dwa sposoby prezentacji tytułowej bohaterki - rozwiń temat w oparciu o wybrane fragmenty
Pożegnania z Marią T. Borowskiego
Słów kilka o poecie - dokonaj interpretacji porównawczej wierszy T. Różewicza
Kto jest poetą oraz
Przyszli żeby zobaczyć poetę
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Poziom rozszerzony
Przykład 1. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej
Przy winie
Patriotyzm w obliczu wojny - przedstaw tę postawę, wykorzystując fragment
powieści Henryka Sienkiewicza
Ogniem i mieczem
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 2. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja porównawcza
Trenu X Jana Kochanowskiego
i wiersza
Urszula Kochanowska Bolesława Leśmiana
Człowiek pod władzą despotyzmu. Przedstaw problem,
wykorzystując opowiadanie Antoniego Czechowa
Kameleon
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 3. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
Serwus, madonna
Wartość pieniędzy. Zrealizuj zagadnienie, wykorzystując fragmenty powieści
Stefana Żeromskiego
Wierna rzeka
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 4. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza S. Grochowiaka
Modlitwa
Społeczne podziały. Zrealizuj temat, wykorzystując fragment powieści
Honoriusza Balzaca
Ojciec Goriot
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 5. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza E. Stachury
Wędrówką życie jest człowieka
Rola sztuki i artysty. Porównaj poglądy Stanisława Przybyszewskiego
zawarte we fragmentach
Confiteora i ks. Józefa Tischnera w eseju
Sztuka
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Przykład 6. Poziom rozszerzony (arkusz II)
Analiza i interpretacja wiersza Adama Asnyka
Do młodych
Od marmuru do dzieła sztuki. Na podstawie fragmentów powieści Irvinga Stone
Udręka i ekstaza przedstaw etapy twórczego myślenia o rzeźbie
Modele odpowiedzi i schematy oceniania
Bibliografia
Pod tym adresem http://pl.scribd.com/tutor2013 opublikowany jest fragment książki. Zapraszamy do zapoznania się z zawartością.