Opis książki:
Konkurs z języka polskiego dla gimnazjalistów. Wiadomości i zadania
Autorzy: Iwona i Lech Cieślakowie
ISBN: 978-83-89563-55-2
Format książki: A4
Oprawa książki: miękka
Liczba stron: 186
Rok wydania książki: 2011
Książka Konkurs z języka polskiego dla gimnazjalistów to opracowanie, które ma pomóc uczniom w przygotowaniu się do tego konkursu. Zawiera rozdziały poświęcone poszczególnym działom gramatyki, jak: fleksja, składnia, fonetyka, słowotwórstwo, słownictwo i stylistyka. Ponadto zamieszczone są w nim wybrane zasady pisowni i interpunkcji oraz dział poświęcony nazwom własnym i poprawności językowej. Każdy z rozdziałów zawiera część teoretyczną, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji problemowych, oraz zestawy zadań konkursowych z odpowiedziami. Należy zaznaczyć, że zadania zostały zaczerpnięte z testów wojewódzkich konkursów z języka polskiego organizowanych przez kuratoria oświaty w ostatnich latach.
Uczeń, korzystając z poradnika, nie tylko skutecznie powtórzy wiadomości, ale również, wykonując zadania konkursowe, utrwali i zweryfikuje swoją wiedzę dzięki zawartym w nim odpowiedziom. Książka jest również doskonałą pomocą dla polonisty - jako kompletne źródło wiedzy i zbiór trudnych zadań konkursowych. Może być z powodzeniem wykorzystywana na zajęciach kół zainteresowań, lekcjach języka polskiego oraz podczas indywidualnej pracy ucznia. Jest to także doskonałe repetytorium z gramatyki języka polskiego, które na pewno przyda się każdemu uczniowi przygotowującemu się zarówno do egzaminu gimnazjalnego jak i maturalnego.
Egzamin gimnazjalny. Jak to napisać? Poradnik dla każdego ucznia. Wydanie II z ćwiczeniami
Autorzy: Iwona i Lech Cieślakowie
ISBN: 978-83-89563-37-8
Format książki: A4
Oprawa książki: miękka
Liczba stron: 144
Rok wydania książki: 2009
Książka jest zbiorem opracowań większości form wypowiedzi omawianych i stosowanych w szkole podstawowej oraz w gimnazjum. Zawiera dokładne informacje o każdej z form, szczegółowe wskazówki dotyczące pracy nad redagowaniem tekstu, a także przykłady wypowiedzi z zaznaczonymi najistotniejszymi dla niej elementami. Ponadto w książce zostały zawarte kryteria oceniania wraz z punktacją dla wszystkich opisanych w niej rodzajów wypowiedzi.
Książka przedstawia takie formy jak: opowiadanie, opis, charakterystyka, list, telegram, ogłoszenie, zawiadomienie, streszczenie, notatka, zaproszenie, reklama, plan, podziękowanie, instrukcja, kartka pocztowa, przepis, pamiętnik, dziennik, sprawozdanie, recenzja, reportaż, rozprawka, protokół, podanie, życiorys, felieton, przemówienie, referat, esej, notatka prasowa, wywiad, dedykacja. Wydanie rozszerzone o dodatkowe zestawy ćwiczeń.
Egzamin gimnazjalny. Jak to zrozumieć? Poradnik dla każdego ucznia
Autorzy: Iwona i Lech Cieślakowie
ISBN: 978-83-89563-43-9
Format książki: A4
Oprawa książki: miękka
Liczba stron: 136
Rok wydania książki: 2009
Poradnik Jak to zrozumieć? to opracowanie, które ma pomóc uczniom gimnazjum w opanowaniu wiadomości i umiejętności, jakie zawarte są w standardach wymagań egzaminacyjnych z zakresu przedmiotów humanistycznych. Książka ta ułatwi zdobycie niezbędnej wiedzy o wszystkich najważniejszych rodzajach tekstów kultury oraz pomoże w nabyciu umiejętności ich odczytywania i rozumienia.
Poradnik może być uzupełniającym podręcznikiem dla gimnazjalistów, jak też pomocnym źródłem wiedzy dla uczniów klas pierwszych szkół średnich przy powtarzaniu materiału. Wreszcie może być cenną pomocą w pracy nauczyciela polonisty.
Egzamin gimnazjalny. Jak to odczytać? Lektury obowiązkowe w gimnazjum
Autorzy: Iwona i Lech Cieślakowie
ISBN: 978-83-89563-40-8
Format książki: A4
Oprawa książki: miękka
Liczba stron: 144
Rok wydania książki: 2009
Książka zawiera niezbędne informacje, jakie powinien posiadać gimnazjalista o obowiązkowych lekturach szkolnych i ich treści. Opis każdej lektury zawiera streszczenie, przedstawieni są bohaterowie, najważniejsze zagadnienia oraz informacje uzupełniające tj. kontrast postaci, wymowa utworu, problematyka utworu. Znajdują się tu zawsze notka o autorze, informacje o czasie, miejscu oraz o epoce literackiej i okolicznościach napisania utworu Ponadto gimnazjalista może znaleźć także wiadomości o języku utworu, wyjaśnienie tytułu, ważne cytaty i sentencje zaczerpnięte z utworu oraz wszystko to co może przydać się przy opracowywaniu odpowiedzi na pytania egzaminacyjne.
Książka prezentuje w całości lub we fragmentach wybrane utwory z klasyki światowej, takie jak: Biblia, Mitologia, Odyseja, Antygona, Pieśń o Rolandzie, Romeo i Julia, Don Kichote, Opowieść wigilijna, Śmierć urzędnika, Mały Książę, Stary człowiek i morze, natomiast z klasyki polskiej omówione są: Bogurodzica, wybrane pieśni, fraszki, treny i psalmy Jana Kochanowskiego, wybrane bajki i jedna z satyr Ignacego Krasickiego, Ballady i romanse, Dziady cz. II, Pan Tadeusz, Balladyna, Zemsta, Krzyżacy, Latarnik, Kamizelka, Syzyfowe prace, Siłaczka, następnie Kamienie na szaniec, Dywizjon 303, Ziele na kraterze, Pamiętnik z powstania warszawskiego oraz Bursztyny.
Aktualizacje zasad pisowni uchwalone przez Radę Języka Polskiego
Aktualizacja nr 1
dotyczy zmiany zasady dotyczącej zapisu tytułów czasopism i wydawnictw seryjnych
Konkurs z języka polskiego, rozdział "Zasady użycia wielkich liter", str. 138.
W tytułach - odmiennych i nieodmiennych - czasopism i w nazwach wydawnictw seryjnych piszemy wielką literą wszystkie wyrazy (z wyjątkiem przyimków i spójników występujących wewnątrz tych nazw), np. Gazeta Wyborcza, Tygodnik Powszechny, Polityka, To i Owo, Mówią Wieki, Po Prostu.
Na podstawie uchwały ortograficznej nr 18 Rady Języka Polskiego w sprawie zapisu tytułów czasopism i cykli wydawniczych (przyjętej dn. 8 grudnia 2008 r.)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aktualizacja nr 2
dotyczy zmiany zasady dotyczącej zapisu nazw dwuwyrazowych
Konkurs z języka polskiego, rozdział "Nazwy własne", str. 120.
Z łącznikiem piszemy nazwy miejscowości, jeśli są złożone z dwóch lub więcej członów, które wspólnie identyfikują jednostkę administracyjną lub geograficzną, np.: Bielsko-Biała, Busko-Zdrój, Duszniki-Zdrój, Warszawa-Okęcie, Warszawa-śródmieście.
Na podstawie uchwały ortograficznej nr 11 Rady Języka Polskiego w sprawie użycia łącznika w wieloczłonowych nazwach miejscowych (przyjętej dn. 7 maja 2004 r.)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------